3 Aralık Dünya Engelliler Günü kapsamında düzenlenen "Yılbaşı Konseptli Kapı Süsü Tasarım Atölyesi"nde öğrencilerimizle birlikte hem güzel vakit ...
T.C.
ALANYA ÜNİVERSİTESİ
ENGELLİ ÖĞRENCİ BİRİMİ YÖNERGESİ
ALANYA ÜNİVERSİTESİ
ENGELLİ ÖĞRENCİ BİRİMİ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç
MADDE 1: Bu yönergenin amacı, Alanya Üniversitesinde öğrenim gören engelli öğrencilerin, öğrenim hayatlarını kolaylaştırmak için gerekli akademik ortamı hazırlamak, eğitim-öğretim süreçlerine tam katılımlarını sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri almak ve düzenlemeler yapmak üzere kurulan Engelli Öğrenci Birimi’nin çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2: Bu Yönerge, Alanya Üniversitesi Engelli Öğrenci Biriminin görev ve faaliyet alanlarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3: Bu yönerge, 14/08/2010 tarih ve 27672 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Yükseköğretim Kurumları Engelliler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği” ilgili maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- Bu Yönergede geçen;
- Üniversite: Alanya Üniversitesini,
- Rektör: Alanya Üniversitesi Rektörünü,
- Rektör Yardımcısı: Alanya Üniversitesi Engelli Öğrenci Biriminden sorumlu Rektör yardımcısını,
- Birim: Alanya Üniversitesi Engelli Öğrenci Birimini,
- Koordinatör: Alanya Üniversitesi Engelli Öğrenci Birimi Koordinatörünü,
- Koordinatör Yardımcısı: Alanya Üniversitesi Engelli Öğrenci Birimi Koordinatör yardımcısını,
- Yönetim Kurulu: Alanya Üniversitesi Engelli Öğrenci Birimi Yönetim Kurulunu,
- Birim personeli: Birimde görev yapacak personeli,
- Engelli Öğrenci: Doğuştan ya da sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan Alanya Üniversitesi öğrencisini,
- Engelli Öğrenci Temsilcisi: Alanya Üniversitesinde öğrenim görmekte olan ve öğrenciler tarafından bu yönergeye göre seçilen engelli öğrenci temsilcisini,
- Yönerge: Alanya Üniversitesi Engelli Öğrenci Birimi Yönergesini ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Engelli Öğrenci Biriminin Tanımı ve Birimin Görevleri
MADDE 5: Engelli öğrenci birimi, öğretim işlerinden sorumlu bir rektör yardımcısı başkanlığında ve sorumluluğunda, engelliler alanında veya bu konuya yakın ilgili alanlarda uzmanlaşmış koordinatör öğretim elemanı ve yardımcıları ile ilgili daire başkanlıkları, fakülte, yüksekokullar ve enstitülerin görevlendireceği yönetici veya akademik personelden seçilmiş temsilcilerden oluşan, engelli öğrencilerin idari, fiziksel, barınma ihtiyaçları ile sosyal ve akademik alanlardaki ihtiyaçlarını belirlemek ve bu ihtiyaçların karşılanması için yapılması gereken çalışmaları planlamak, uygulamak, geliştirmek ve yapılan çalışmaların sonuçlarını değerlendirmek üzere oluşturulan, doğrudan Rektörlüğe bağlı bir birimdir.
MADDE 6: (1) Engelli öğrenci biriminin görevleri şunlardır:
- Üniversite programlarına kaydı yapılan engelli öğrencilerin öğrenim, burs, barınma, sosyal hayata katılım gibi alanlardaki ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bu ihtiyaçların karşılanabilmesi için gereken önlemlerin alınması, çözüm önerilerinin sunulması, gerekli düzenlemelerin üniversitede bulunan diğer birimler veya daire başkanlıkları ile eşgüdüm içerisinde yapılmasının sağlanması,
- Engelli üniversite öğrencilerinin öğretim programlarının, onların, akademik, fiziksel ve sosyal yaşamlarını kolaylaştıracak biçimde düzenlenmesinin sağlanması, öğretim ortamının uygunlaştırılması ve ihtiyaç duyulan araç ve gereçlerin temini, özel ders materyallerinin hazırlanması, engellilere uygun öğretim, araştırma ve barınma ortamlarının düzenlenmesi için girişimlerde bulunulması,
- Öğrencilere, üniversite çalışanlarına ve öğretim elemanlarına yönelik farkındalık faaliyetlerinde bulunulması, yetkili kişilere engellilik ile bunun getirdiği sınırlılıkların aşılabilmesi amacıyla yapılabilecek düzenlemeler konusunda danışmanlık yapılması, gerektiği durumlarda konu ile ilgili eğitim sağlanması,
- Engellilik alanında farkındalık ve duyarlılık düzeyini artırmak için program ve projeler geliştirilmesi, seminer, konferans ve benzeri faaliyetlerin düzenlemesinin sağlanması,
- Çalışma programının ve yıllık faaliyet raporunun hazırlanması, yürütülmesi, faaliyetler için gerekli bütçe ihtiyaçlarının belirlenmesi,
- Görev ve faaliyet alanına giren konularda, konunun taraflarına yönelik yayın, doküman ve bilgilerin yer aldığı, üniversitede okuyan engelli öğrencilerin sorunlarını ve isteklerini dile getirmelerine olanak sağlayan, ilgili birimle iletişimine de imkân veren erişilebilirlik standartlarına uygun bir internet sitesinin oluşturulması,
- Alınan kararların ve belirlenen stratejilerin uygulanmasının denetlenmesi ve üst birimlere raporlanması
- Maddi güçlüğü bulunan engelli öğrencilerin yaşamlarını daha bağımsız düzeye ulaştırılabilmesi için ihtiyaç duydukları yardımcı araç gereçlerin ücretsiz temininin sağlanabilmesi amacıyla gerekli girişimlerde bulunulmasına rehberlik edilmesi,
- Diğer öğrenciler ile birlikte engelli öğrencilerin de adil ve etkin bir şekilde değerlendirmeye alınabilmesi, öğretim sürecinin engelli öğrenciler için de sürdürülebilir hale getirilebilmesi amacıyla sınavlar ile ilgili süre, mekân, materyal uyarlamalarının yapılmasının sağlanması, görme engelli öğrenciler için refakatçi okuyucu temininin ve engelin doğasından kaynaklanan farklılıklara göre uygun tedbirlerin alınmasının sağlanması,
- İstihdam olanakları ve mesleklere ilişkin broşürler ve kitaplar hazırlanması konusunda çalışmalar yapılmasının ve bunların engelli öğrencilere ulaştırılmasının sağlanması,
- Üniversiteye kayıt yaptıran engelli öğrencilere henüz kayıt esnasında ulaşılabilmesi amacıyla gerekli önlemlerin öğrenci işleri müdürlüğü tarafından alınmasının sağlanması,
- Üniversitenin kullanımına tahsis edilmiş tüm alanların erişilebilirlik çalışmalarının yapılmasının sağlanması,
- Engelli öğrencilerin üniversitedeki sosyal yaşama uyumlarını ve katılımlarını desteklemek üzere üniversitenin ilgili birimleri ile iş birliği içerisinde sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif aktiviteler düzenlenmesinin desteklenmesi,
Engelli Öğrenci Biriminin İşleyişi ve Çalışma Esasları
Yönetim Kurulu:
MADDE 7- (1) Kurul, koordinatör başkanlığında, fakülte, yüksekokul, meslek yüksekokulu ve enstitülerin görevlendireceği her bölümden bir öğretim elemanı ile öğrenciler arasından seçilen bir engelli öğrenci temsilcisinden oluşur. Engelli Öğrenci Birimi’nde görevli bir idari personel raportör olarak görevlendirilir.
(2) Kurulda yer alan engelli öğrenci temsilcisi, her dönem başında öğrencilerin kendi aralarında ve koordinatörün müşahitliğinde yapacağı seçim ile belirlenir. Seçimde en çok oy alan öğrenci, temsilci olarak seçilmiş sayılır.
(3) Kurulda yer alan akademik ve idari personel temsilcileri, birimlerince değiştirildiğinde durum birime yazı ile bildirilir.
Yönetim Kurulu Toplantıları:
Madde 8- (1) Kurul, koordinatörlüğe iletilmiş olan ve yönetim kurulu başkanı tarafından uygun görülen konuları görüşmek üzere, her akademik dönemde bir kez olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Ayrıca, ilgili Rektör Yardımcısı veya Genel Sekreterin, davet edilmesi uygun bulunan akademik ve idari personelin de katıldığı genişletilmiş Yönetim Kurulu toplantısı (özellikle çalışma programının oluşturulması, faaliyet raporunun değerlendirilmesi vb. gibi konularda) yılda en az bir kez yapılır. Rektör, kurulu her zaman toplantıya çağırabilir.
(2) Kurul, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla karar alır.
(3) Toplantı sonunda alınan kararlar tutanak altına alınarak tüm üyelerce imzalanır.
(4) Kararlar rektörlük makamının onayı alınarak gereği yapılmak üzere ilgili birimlere yazı ile bildirilir.
Kurulun görev ve yetkileri
MADDE 9- (1) Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Üniversitede kayıtlı engelli öğrencilerin akademik, idari, fiziksel, barınma, sağlık, sosyal ve benzeri alanlardaki gereksinimlerinin belirlenmesi ve bu gereksinimlerinin karşılanması yönünde çalışmalar yapmak,
b) Engelli öğrencilerden gelen talepleri değerlendirmek ve karara bağlamak,
c) Yönergede yer alan çalışma konuları ile ilgili görüşmeler yapmak, karar almak ve uygulamaların takibi için kurul üyelerini görevlendirmek.
Koordinatörün atanması
MADDE 10 – (1) Koordinatör, Rektör tarafından birimin faaliyet konuları ile ilgili alanlarda görev yapan üniversite akademik personeli arasından 3 (üç) yıl için görevlendirilir. Süresi dolan koordinatör yeniden atanabilir.
(2) Koordinatör, Birimin çalışmalarından dolayı Rektöre karşı sorumludur.
Koordinatörün görev ve yetkileri
MADDE 11- Koordinatörün görev ve yetkileri şunlardır:
- Üniversite içi ve dışındaki faaliyetlerde Birimi temsil etmek ve Yönetim Kurulu toplantılarına başkanlık etmek,
- Engelli Öğrenci Birimi içi ve dışındaki diğer birimlerle iş birliği içerisinde, Birim faaliyetlerinin amacına uygun, düzenli bir şekilde yürütülmesini, değerlendirilmesini ve geliştirilmesini sağlamak,
- İlgili Rektör Yardımcısının uygun görüşünü alarak, Kurul’un toplantı gündemini hazırlamak ve üyelere duyurulmasını sağlamak,
- Birimin faaliyet alanları ile ilgili projeler geliştirmek ve geliştirilen projeleri kurula sunmak,
- Engelli öğrencilerden gelen talepleri kabul ederek Kurul’a sunmak, alınan kararların uygulanmasını sağlamak,
- Kurul toplantılarını kayıt altına alarak, arşivlenmesini sağlamak,
- Kurul üyelerinin görüş ve önerilerini alarak, Birimin yıllık faaliyet programını ve değerlendirme raporunu hazırlamak,
- Kurul tarafından kabul edilen yıllık faaliyet programını ve değerlendirme raporunu Rektörlüğe sunmak.
MADDE 12- Birimde görev yapacak personel;
a) Alanya Üniversitesi İmza Yetkileri ve Yazışmalar Yönergesi hükümlerine uygun olarak yazışmaları yapmak üzere en az 1 (bir) idari personel,
b) Birimin çalışma konuları ile ilgili alanlarda görev yapan en az 1 (bir) üniversite personeli (özel eğitimci, psikolog/ psikolojik danışman, fizyoterapist, sosyal çalışmacı) Rektör tarafından görevlendirilir.
DÖRDÜNCÜ VE SON BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Bütçe
MADDE 13- (1) Yükseköğretim kurumları bu birimlerin amaçlarını gerçekleştirebilmeleri için gerekli olan kaynağı bütçelerinden tahsis ederler.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 14- (1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde; ilgili mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu ve Senato kararları uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 1 – Bu yönergenin yürürlüğe girmesini takip eden bir ay içinde, Rektör tarafından rektör yardımcılarından biri, Alanya Üniversitesi Engelli Öğrenci Biriminden sorumlu olarak görevlendirilir.
GEÇİCİ MADDE 2 – Bu yönergenin yürürlüğe girmesini takip eden iki ay içinde, fakülte, yüksekokul, meslek yüksekokulu ve enstitüler ile daire başkanlıklarının yöneticileri tarafından kurulda görevlendirilen personel bilgileri Engelli Öğrenci Birimi Koordinatörlüğüne yazı ile bildirilir.
Yürürlük
MADDE 14- (1) Bu Yönerge, Senatonun kabul ettiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15- (1) Bu yönerge hükümlerini Rektör yürütür.
Etkinlik girişi yapılmamıştır.
Tümünü Gör